in

Icoana – fereastră către Dumnezeu, simpozion în comuna Domnești

(Publicat în: 23 ianuarie 2020)

Comuna argeşeană Domneşti, aflată pe valea Râului Doamnei, pe traseul ce leagă vechile cetăţi de scaun Curtea de Argeş şi Câmpulung Muscel, a fost astăzi gazda unui eveniment deosebit.

Pentru a cinsti 500 de ani de existență a celebrei icoane ,, Sfântul Ioan Botezătorul și Maica Domnului cu Pruncul” care se găsește expusă în secția muzeistică a comunei, Primăria Locală a organizat un simpozion cu tema ,, Icoana – fereastră către Dumnezeu”.

Evenimentul s-a desfășurat în Sala Bibliotecii Publice ,, Luca Paul” din localitate și a avut ca invitați  pe Înaltpreasfințitului Părinte Calinic,Arhiepiscopul Argeșului și Muscelului pe domnul Dan Manu, președintele Consiliului Județean Argeș și alte personalități interesate și implicate în activitățile culturale și religioase ale Eparhiei.

Cu această ocazie au fost prezentate diferite opinii cu privire la celebra icoană, amintindu-se de eforturile depuse în timp de locuitorii comunei pentru păstrarea și punerea în valoare a acestei opere de artă care face parte din tezaurul național bisericesc.

După terminarea lucrărilor simpozionului cei prezenți au asistat la o slujbă de resfințire a icoanelor care alcătuiesc expoziția din cadrul muzeului comunal.

De asemenea, un grup de elevi de la Liceul Tehnologic ,, Petre Ionescu Muscel” din Domnești a prezentat un scurt program artistic .

Numele localității Domnești este atestat documentar la 4 aprilie 1523, însă cu siguranță satul exista chiar și în vremea domnitorilor Basarab I ȘI Nicolae Alexandru Basarab. Încă de la începuturi, locuitorii acestor meleaguri au fost interesați să păstreze toate obiectele care au valoare culturală și religioasă. Astfel comuna a ajuns să dețină 94 de icoane, adevărate opere de artă, dintre acestea cea mai importantă fiind icoana ,, Sfântul Ioan Botezătorul și Maica Domnului cu Pruncul” care a fost realizată în perioada 1517-1519.

Această capodoperă este reprezentativă pentru începutul secolului al XVI-lea, când putem vorbi de o cristalizare sau maturizare a artei icoanelor în Țara Românească.

,,Voluptatea de a nega”

Sinaxar 24 ianuarie 2020