in ,

Reguli pentru o sănătate bună: Regula nr. 1

(Publicat în: 28 mai 2019)

După cele 8 principii de alimentație corectă, principii ale alimentației și sănătății ale dr. T. Colin Campbell și Thomas M. Campbell II din cartea Studiul China, acum vom prezenta Cele șapte reguli de aur ale doctorului Hiromi Shinya.

Prima recomandare este aceasta: „Folosiți aceste reguli pentru a conserva enzima-minune din organism și pentru a vă bucura de o viață lungă și sănătoasă.”1

O sănătate bună:

1. Grăunțe de origine vegetală

– 50% grăunțe integrale, orez brun, paste făinoase integrale, orz, cereale, pâine integrală, boabe din familia fasolei, inclusiv soia, fasolea normală, linte, pinto, mazăre, fasole albă, roz, inclusiv neagră.

– 30 % legume verzi, galbene și rădăcinoase, inclusiv cartofi, morcovi, cartofi dulci, sfeclă și plante de mare, deci, toate legumele verzi, galbene și rădăcinoase, ca să nu se uite, pătrunjelul, mărarul, conopida, ardeiul, gogoșarii, kapia, pepenii, roșiile, țelina, etc.;

– 10% fructe, semințe, nuci și arahide, cu condiția să nu fie vechi, stricate, mucegăite și turtite precum și servite cu măsură, fără exces.

Și ca să nu fie supărare că o dăm doar pe vegetale, să vedem ce sfat medical științific ne dă dr. Hiromi Shinya și pentru proteine de origine animală. Răsuflați ușurați!

Așadar:

– 10-15% proteine de origine animală (nu mai mult de 85-115 grame pe zi): pește de orice tip, preferabil pești mici, pentru că peștii mari conțin mercur; pasăre: găină, curcă, rață. Numai în cantități mici, carne de vită, de miel, de porc ar trebui strict limitată sau evitată de-a dreptul; ouă, lapte soia, brânză de soia, lapte de orez, lapte de migdale.

Alimente auxiliare pentru alimentație:

1. Ceaiuri de plante, neprocesate, naturale, adunate de pe câmp și uscate și împachetate cu grijă și ținute în mediu uscat;

2. Drojdie de bere (bună sursă de vitamine din complexul B și de minerale);

3. Plachete de iarbă de mare (kelp);

4. Polen de stup și propoplis;

5. Suplimente de enzime;

6. Suplimente de multivitamine și minerale.

Și acum „substanțe și alimente care trebuie evitate sau strict limitate.”2

1. Produse lactate, cum ar fi laptele de vacă, brânza, iaurtul, alte produse provenind din lapte. Personal, voi servi unt de vacă făcut natural, neprocesat și lactate neprocesate în niciun fel, așa cum știu să facă gospodinele noastre. Tot ce este de casă, curat și ecologic, se îngăduie și se recomandă, asta din partea doctorului Calinic Argeșeanul.

2. Ceaiul verde japonez, ceaiul chinezesc, ceaiul englezesc (a se limita la nu mai mult de două căni pe zi);

3. Cafeaua! Aoleu! Ce se fac cucoanele cu tabiet și fumătorii care nu pot fără o cafea cu aburii ce se amestecă, ușor, cu fumul de țigară!

Vă dau un sfat: tata cerea să-i duc cafea boabe! O măcina și o servea cu apă rece dintr-o lingură. Fără să o fiarbă. Adăuga câțiva stropi de coniac sau țuică tare din Maramureș! A plecat la Domnul la bătrâneți adânci, dansând! Nu glumesc! Am rămas uluit!

Să continuăm:

4. Dulciurile și zahărul. Să folosim mierea de albine!

5. Nicotina. Adică fumatul! Cum s-ar zice: jos țigara!

6. Alcoolul! Doar gustatul (50 ml pe zi) și nu băutul! Iar vinul câte un pahar, potrivit sfatului Sfântului Apostol Pavel, către ucenicul său Timotei. Luat ca medicament pentru stomac și nu ca stimulent de mers pe sub mese în patru labe sau făcând scandal să vuiască străzile, sărind la gâtul trecătorilor sau bătând nevestele și copiii pe la miezul nopții!

7. Ciocolata!

8. Grăsimile și uleiurile. Zic și eu, ca amendament: uleiuri făcute natural la presă, neprocesate. Dar nicidecum să se prăjească cu el, în niciun fel, doar folosit la salate și mâncăruri la cuptor. Deci, fără prăjeală, doamnelor! Și fără cartofi prăjiți și pai făcuți!

Ouăle, mai rar și cu ele, să fie făcute în apă sau fierte, dar nu ochiuri și omletă.

9. Sarea de masă obișnuită. Folosiți sarea de mare, care conține minerale și mai ales sarea naturală de la Ocnele Mari – Vâlcea sau Târgu Ocna – Moldova. Sare grunțuroasă, ca pe vremuri și cu măsură!

Și acum: „Recomandări alimentare suplimentare”3:

1. Nu mâncați și nu mai beți nimic cu patru-cinci ore înainte de mesele programate la ore fixe.

2. Mestecați fiecare îmbucătură de 30-50 de ori.

3. Nu mâncați nimic între mese, cu excepția unui fruct întreg. O bucată de fruct se poate mânca la numai puțin de o oră înainte de culcare, dacă foamea nu te lasă să dormi, pentru că se va digera repede.

4. Mâncați fructe și beți sucuri cu 30-60 de minute înainte de mese.

5. Mâncați cereale și alte grăunțe integrale, nerafinate, cum ar fi mai ales grâul încolțit.

6. Consumați mai multe alimente crude sau ușor trecute prin aburi. Încălzirea mâncării peste 48 de grade celsius va distruge enzimele. Ne umflăm burta degeaba. Atenție gospodine și bucătari pe la restaurante și cantine! Atenție la aparatele cu microunde!

7. Nu mâncați alimente oxidate! Fructele care au început să facă pete maronii au început să oxideze. Se exceptează bananele.

8. Mâncați alimente fermentate. Pe vremuri mâncam drojdie pentru pâine și beam lapte. Făceam o burtă ca un balon! Să nu faceți așa, că-i mare pericol de moarte. Explodezi!

Păstrați o disciplină în ceea ce mâncați. Nu uitați: ești ceea ce mănânci, zice neamțul! Dacă cineva mănâncă praz, ori ceapă, asta nu înseamnă că e praz sau ceapă….e vorba de enzima-miracol, susținătoarea vieții, care se află în alimente naturale și cel mai mult în modul vegetal de a ne hrăni!

Calinic Arhiepiscopul, Vrei să fii sănătos?, ediția a doua, Editura Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, 2018

1 Dr. Hiromi Shinya, Enzima miracol, București, Ed. Lifestyle, 2013, pag. 184;

2 Idem, pag. 185.

3 Ibidem, pag. 185.

Sinaxar 28 mai 2019

Iustin Moisescu, Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române – cateheză parohia Rucărul de Jos, protoieria Câmpulung Muscel