in ,

Reguli pentru o sănătate bună Regula nr. 5: Odihnă adecvată

(Publicat în: 31 mai 2019)

Potrivit Sfintei Scripturi, noi avem îndemnul de a munci de dimineața și până seara. La noi era obiceiul ca omul să se culce o dată cu găinile. Când ultima găină își trage coada în coteț, noi trebuie să ne pregătim de somn.

Ceea ce facem noi astăzi este o adevărată batjocură. Confundăm ziua cu noaptea, noaptea cu ziua, nerespectând orele de odihnă, după cum spun medicii. Spre exemplu, la ora 10 seara, cel mai târziu la 11.00 trebuie să fim în pat, fie că dormim, fie că nu dormim. Așa îmi spunea poetul Ioan Alexandru, după ce a venit dintr-o vizită din Japonia.

Se consideră că somnul odihnitor este de la ora 11.00 seara până la 5 dimineața, iar alții susțin că de la ora 9 seara până la 3-4 dimineața.

Oricum, noi trebuie să ne odihnim 8 ore din cele 24, câte se numără într-o zi.

Dr. Hiromi Shinya recomandă ca noi să dormim la aceeași oră în fiecare seară și să dormim 6-8 ore. Mulți dintre noi au obiceiul de a se odihni la ore diferite. Este greu să poți obliga pe cineva să se culce la o anumită oră, precum și scularea. Noi la internat, ora 10 seara era obligatorie și scularea la 6 dimineața, exact 8 ore, după cum se obișnuiește de când lumea.

Important este ca noi să ne odihnim bine când punem capul pe pernă și înainte de culcare să ne facem rugăciunile de seară, iar când ne trezim, pe cele de dimineață.

Important este ca să nu mâncăm, nici să bem nimic 4-5 ore înainte de culcare. Dacă ne chinuie foamea sau setea, înainte de culcare, poate fi consumată cu o oră înainte o bucată de fruct mică. Poate fi un măr, o pară, o banană, care se vor digera rapid.

Ceea ce se mai recomandă este să se tragă un pui de somn, cam de 30 de minute, nu de două ore, ca pe la alte bordeie. Acest somn este indicat după masa de prânz.

Tare m-aș bucura să pot dormi și eu puțin la amiază, mai ales că nopțile, uneori, sunt albe de nesomn. Dar nu pot ațipi, nicicum! Mama mi-a spus că m-a născut la ora 5 după masă și că de aceea nu mă poate lua somnul în primire.

Ferice de cei ce dorm, cu timp și fără timp, și se tot plâng că fac parte din Clubul Obosiților!

Somnul e bun medicament pentru sănătatea trupului și pacea sufletului.

Nu uitați: înainte de a merge spre somn, faceți ruga de seară ca să vă odihniți în pace și să visați frumos.

Să facem rugăciunile cu grijă, că poate să fie pentru ultima dată. S-ar putea să ne trezim în Împărăția lui Dumnezeu!

Calinic Arhiepiscopul, Vrei să fii sănătos?, ediția a doua, Editura Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, 2018

Sinaxar 1 iunie 2019

Sinaxar 2 iunie 2019