in ,

Rețete care ne dau bucuria de a trăi

(Publicat în: 17 iunie 2019)

Vom da anumite rețete, bravo, Calinic, dai și rețete alimentare! Ba, bine că nu! Doar am fost cinci ani bucătar rural, fără șorț!

Aici veți găsi rețete simple și ușor de preparat. Găteli bune, cu mirosuri de parfum și nu de hoit, cum miroase peștele gătit, de-ți rupe nasul. Dar să începem!

Meniu de crudități:

Salata maestrului Calinic Argeșeanul, după dr. Robert Morse:

Combinați următoarele legume și fructe:

Lăptuci (salată verde), pere, spanac, castraveți, măsline, ardei gras (orice culoare), roșii, ceapă, sparanghel, avocado, varză (roșie sau albă), fasole verde, morcovi, porumb dulce, orice legumă cu frunze de culoare verde închis.

Din aceste legume și fructe, alegeți și combinați, după gust: „puteți prepara o salată naturală ca un adevărat curcubeu de culori, care să vă bucure văzul. Folosiți sos numai în cantități foarte mici. Celor care simt nevoia să adauge ulei, le recomand să folosească numai ulei de măsline, de nucă, de cocos sau din semințe de struguri organic, crud (puteți folosi și uleiul românesc presat la rece și cel industrial, la nevoie!). Și cu îndemn, absolut: „Bucurați-vă de parfumul natural al legumelor!”1

A fost vorba de sosul care se poate pune peste salată. Din ce se face sosul? Iată rețeta: avocado, usturoi, castraveți, ulei de măsline (opțional), ardei gras (de orice culoare), ceapă dulce, oțet de mere.

Turnați ingredientele într-un mixer și amestecați până la formarea unui sos semilichid. Turnați peste salată!

Doriți și ceva condimente? Poftim: 2 căni cu porumb dulce, proaspăt; ¼ cană cu ceapă tocată; ¼ cană cu ardei gras roșu, tocat.

Amestecați ingredientele. Turnați-le în mixer, dacă vreți o consistență cremoasă și amestecați-le după gustul propriu.

Gaucamola:

2 căni cu avocado tăiat în cuburi (fără coajă); 4 fire de ceapă verde tocată; suc de lămâie proaspăt (1/2 lămâie); ½ cană cu roșii; ½ cană cu ardei gras tăiat felii (opțional).

Tăiați mărunt sau zdrobiți ingredientele până la consistența dorită, apoi amestecați-le.

Sandwich de legume:

Salată verde (sau orice frunze de culoare verde închis); măsline negre, varză, roșii, avocado, ceapă dulce, murături, ardei gras (de orice culoare), castraveți, pâine, complet naturală, din cereale germinate sau pâine de mei fiindcă este mai alcalină pentru organism.

Salată curcubeu din fructe:

Noi facem, de obicei, combinații nefericite între fructe, repezindu-ne asupra lor la întâmplare.

Să ne folosim creativitatea! Dăm combinații fericite, de care să se țină seama:

Banane + piersici.

Banane + afine.

Banane + căpșuni

Banane + mango

Banane + mere + căpșuni + struguri

Banane + afine + mere + struguri

Banane + căpșuni + mere

Banane + mere + struguri.

Cred, dacă scoatem bananele din ecuație, celelalte fructe se împacă. Încercați! Că nu toată lumea are banane, iar maica Teofana spune că nu-s românești, bată-le norocul!

Cură de pepene

Rețineți!

Poruncă înfricoșătoare!

Nu glumesc!

Fie se mănâncă numai pepene, fie nu mâncați deloc așa ceva! Toate soiurile de pepene sunt acceptate.

Lapte de migdale:

Complicată vacă, dar ecologică.

O cană cu migdale crude, ½ cană cu sirop de arțar, 4 căni de apă distilată, ½ linguriță de esență de migdale (sau esență de vanilie).

Iar pentru versiunea indiană, mai parfumată, de parcă s-ar da pe haine, nu s-ar mânca), adăugați:

¼ linguriță de cardamon, ¼ linguriță cu nucșoară, ¼ linguriță cu scorțișoară.

Toate acestea se înghesuie în mixer și cu viteză mare, timp de 3 minute, se amestecă și ca să fie fin, se strecoară printr-o pânză de tifon. Cine vrea, poate să-l amestece cu lapte de orez. Depinde de gustul fiecăruia.

Bulgări de nucă de cocos/curmale:

2 căni de curmale, 1 cană de stafide, 1 cană cu nucă de cocos răzuită, 1 cană cu nuci – pecan sau migdale (facultativ).

Se îndepărtează sâmburii duri ai curmalelor. Curmalele și stafidele se pun într-o mașină de tocat. Nucile se taie în bucăți de dimensiuni medii, ingredientele se amestecă bine, apoi se formează bulgări. Se rulează în miez de nucă de cocos răzuită sau nuci măcinate fin. Se păstrează la frigider.

Așa recomandă dr. Robert Morse. Personal, nu agreez frigiderul. E o pacoste pentru sănătate. Pe vremuri, și acum pe alocurea, toate alimentele se țineau în beci potrivit cu temperatură naturală, iar legumele se țineau în beciuri mai adânci sau în pământ….un fel de gropi care adăposteau bunătățile la temperatura pământului din care suntem zidiți.

Cartofii, merele, perele, varza, se îngropau în pământ. La consum sunt exact ca proaspete. Cărnurile erau puse în recipiente închise ermetic și puse în fântâni sau ape adânci, lacuri sau râuri. Se păstrau ideal și nimeni nu se îmbolnăvea.

Ceapa, usturoiul și alte legume, uscate la soare, se păstrau la loc uscat, înșiruite, noi numindu-le funie de ceapă sau funie de usturoi.

Poamele, adică un amestec de cireșe, vișine, struguri, prune, pere, mere, toate uscate la soare, ce vitamină dumnezeiască, se făcea compot, mai ales iarna, că vara se consumă proaspete, iar alții le consumă uscate natural, la soare, sau cei care nu au răbdare, în cuptorul încălzit calm. Ce vremuri! Ce mâncări! Ce bucătari! Ce oameni!

Băuturi consistente:

½ cană cu afine, 2 banane, suc de struguri organici (proaspăt sau îmbuteliat în sticle, must tăiat, cum se zice), gheață mărunțită (4-6 cuburi).

Se amestecă sucul, curmalele, gheața, bananele și afinele într-un mixer, până la obținerea unei compoziții dorite. Se poate folosi orice suc de fructe sau combinații de fructe. Se bea la temperatura organismului.

Calinic Arhiepiscopul, Vrei să fii sănătos?, ediția a doua, Editura Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, 2018

1 Dr. Robert Morse, Să trăim sănătos fără toxine, Editura Paralela 45, 2009, pag. 339.

Sinaxar 17 iunie 2019

Sfințirea bisericii mănăstirii Sfânta Treime – Ionești